Podczas swoich zajęć dotyka następujących treści: Metody specyfikacji programów komputerowych Program komputerowy jako zbiór aksjomatów Dowodzenie poprawności programów komputerowych Filozofia języka Prolog Składnia języka Prolog Definicje rekurencyjne Operacje na złożonych strukturach danych: listy, drzewa i inne struktury rekurencyjne Korzystanie z wybranych bibliotek: Programowanie logiczne z ograniczeniami (Constraint Logic Programming) ...
Podczas swoich zajęć dotyka następujących treści: Świat zbudowany przez techno-naukę jako naturalne środowisko człowieka. Pojęcie i desygnaty techniki i technologii. Główne stanowiska etyczne w dyskusji nad rozwojem naukowo-technicznym. Główne podejścia do technologii: między technoentuzjazmem a neoluddyzmem Aksjologiczna neutralność versus aksjologiczne nasycenie technologii. Stanowiska wobec rozwoju technologii. Przykładowe współczesne kontrowersje...
Podczas swoich zajęć dotyka następujących treści: Percepcja i uwaga Teorie percepcji wzrokowej Teorie uwagi wzrokowej Eksperyment w badaniach nad procesami percepcji i uwagi wzrokowej System optyczny oka Budowa i funkcje siatkówki oka, fotoreceptorów i komórek zwojowych Barwa, jej wskaźniki fizyczne (teoria Newtona, Younga-Helmholtza, Heringa) Podkorowy szlak wzrokowy Korowy szlak wzrokowy...
Podczas swoich zajęć dotyka następujących treści: Podstawy uczenia maszynowego Idea i cele uczenia maszynowego. Uczenie nadzorowane i nienadzorowane Wstępne przetwarzanie danych na potrzeby uczenia maszynowego Klasyfikacja danych. Rodzaje klasyfikatorów Klasyfikatory leniwe (algorytm k-NN, naiwny klasyfikator Bayesa) Klasyfikatory oparte o model (sztuczne sieci neuronowe, drzewa decyzyjne, maszyny wektorów nośnych) Ocena...
Podczas swoich zajęć omawia następujące zagadnienia: Molekularne podstawy funkcjonowania organizmów genom i replikacja proteom i ekspresja materiału genetycznego epigenetyka zasady dziedziczenia choroby uwarunkowane genetycznie Komunikacja międzykomórkowa i szlaki sygnałowe Funkcjonowanie układu wewnątrzwydzielniczego Neurony: właściwości pojedynczej komórki i sieci komórek Ośrodkowy układ nerwowy Fizjologia zmysłów Kontrola autonomiczna i somatyczna Mięśnie...
Podczas swoich zajęć dotyka następujących treści: Teoretyczne podstawy reprezentacji wiedzy Podstawowe pojęcia i dystynkcje semiotyczne Reprezentacja wiedzy jako tworzenie modelu rzeczywistości „zrozumiałego” dla maszyn Logika opisowa Języki reprezentacji wiedzy: RDF, RDFS, OWL i SKOS Język kwerend SPARQL Zasady FAIR Ontologia w praktyce Edytor ontologiczny Protege Język kwerend SPARQL w...
Podczas swoich zajęć dotyka następujących treści: Historia doktryn etycznych Różnice pomiędzy etyką i moralnością (przedrozumienie moralności). Struktura etyki – etyka ogólna i szczegółowa. Etyka jako nauka filozoficzna. Materialny i formalny przedmiot etyki. Etyka a inne nauki filozoficzne. Etyka fundamentalna, działy i struktura. Etyka i stanowiska deterministyczne. Akty ludzkie –...
Podczas swoich zajęć dotyka następujących treści: Elementy semiotyki logicznej Pojęcie znaku i języka; Teoria kategorii składniowych wyrażeń. Semantyczna charakterystyka wyrażeń nazwowych i zdaniowych; 3) Stosunki między zakresami nazw; Podział logiczny a działania na treściach nazw; Semantyczne a pragmatyczne podejście do zdań – pojęcie przekonania i uzasadnienia przekonania; Teoria definicji:...
Podczas swoich zajęć dotyka następujących treści: Sztuczna inteligencja: definicja – historia – inspiracje – oczekiwania. Deklaracja z Asilomar o aksjologicznym wymiarze rozwoju sztucznej inteligencji. Społeczne skutki automatyzacji. Sztuczna inteligencja a wartości. Sprawczość i odpowiedzialność w systemach hybrydowych (człowiek + sztuczna inteligencja). Sztuczne podmioty inteligentne jako autonomiczne podmioty sprawcze i...
Podczas swoich zajęć dotyka następujących treści: Miejsce teorii poznania w filozofii Człowiek jako podmiot poznający i działający Poznanie, wiedza, przekonania Podmiot, przedmiot i treść poznania Poznanie bezpośrednie i pośrednie Typy poznania bezpośredniego i pośredniego Struktura działania Celowość, skuteczność i słuszność działań Związki poznania z działaniem