Quick Contact
dr
Anna Krajewska
Asystentka w Katedrze Etyki KUL
Professional Skills
Podczas swoich zajęć dotyka następujących treści:
Historia doktryn etycznych
- Różnice pomiędzy etyką i moralnością (przedrozumienie moralności).
- Struktura etyki – etyka ogólna i szczegółowa.
- Etyka jako nauka filozoficzna.
- Materialny i formalny przedmiot etyki.
- Etyka a inne nauki filozoficzne.
- Etyka fundamentalna, działy i struktura.
- Etyka i stanowiska deterministyczne.
- Akty ludzkie – przeszkody.
- Hume i etyka utylitarystyczna.
- Kantowskie rozumienie moralności.
- Problem sumienie w etyce.
- Działanie i odpowiedzialność.
- Kognitywizm/nonkognitywizm; konsekwencjalizm/nonkonsekwencjalizm.
- Cel i klasyfikacja celów w działaniu moralnym.
- Zagadnienie cnoty.
Neuroetyka i etyka sztucznej inteligencji
- Relacja między etyką ogólną a etyką stosowaną ze szczególnym uwzględnieniem bioetyki i gen-etyki;
- Geneza, definicje i proponowane podziały neuroetyki jako nowej dyscypliny etyki stosowanej;
- Obszary neuroetycznej refleksji;
- „Etyka neuronauki”: problemy moralnej oceny ingerowania w ludzką psychikę, prowadzenia badań neuronaukowych, dyskusja nad kryterium śmierci człowieka, społeczne i kulturowe aspekty postępu w dziedzinie neuronauk;
- Problem doskonalenia ludzkiej psychiki (doskonalenie pamięci i koncentracji, poprawa nastroju, redukowanie agresji ;
- „Neuronaukowe podstawy etyki”: wpływ badań w zakresie nauronauk na formułowanie pojęć i zasad w etyce;
- Wybrane interpretacje neuronaukowych podstaw etyki;
- Argumentacja podważająca projekt „moralny mózg”.